• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp med planering av skulder

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sanbo

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Augusti 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Vad menar du? Ska du släppa skulderna och söka sanering eller ska du bara släppa skulderna? Vad vill du ha tips om?
Lite suddigt skrev jag…
Menar mer hur är bästa sättet att gå tillväga? Ska jag låta alla mina skulder gå till kronofogden, eller ska jag fortfarande försöka betala så mycket som möjligt. Jag får in 20k och har räkningar på cirka 30 denna månad..
Tror inte jag kan få sanering då den flesta skulder är pga spelmissbruk..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 626
Mottagna reaktioner
6 207
Poäng
4 147
Okej då vet jag läget!!
Har varit där nu hos rådgivaren och vi har konstaterat att i nuläget går jag back runt 9 tusen, skulder på totalt cirka 680 000:-

Nu är det bara att invänta kronan .
Någon som har erfarenhet av att leva på existensminimum?
Var det råder skuldrådgivararen gav att släppa skulderna till kfm ?
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Ring till din kommuns budget- och skuldrådgivare. Det är gratis och du får all hjälp du behöver!
Jag vill inte vara den som är den.

Men min erfarenhet utav budget och skuldrådgivare är att de inte har den minsta tanke på att försöka få dig att lösa din situation.
Det enda de rekommenderar är att släppa allt till kronofogden om du ligger minus i budget. Istället för att hjälpa till och komma
med konstruktiva förslag på hur man kan lösa problematiken och börja förändra situationen.
En del pratar om att de hjälper dig att förhandla med borgenärer, det fanns inte ens på tapeten för min skull när jag var där.
Det enda de sa till mig var att du SKA släppa allt och leva på utmätning resten av livet(Konsekvensen utav att låta det gå till kronofogden).
Jag sa till dem att jag var fast besluten utav att lösa min situation och betala tillbaka alla mina skulder utan att behöva hamna i den situationen,
då sa de till mig att jag var orealistisk och att jag bara borde ge upp, samt att det är bättre att leva med livslång utmätning än att försöka för mycket.

Så jag har med andra ord inte någon positiv erfarenhet utav budget och skuldrådgivningen.
Efter att ha kämpat ett bra jävla tag, har jag till slut börjat hamna på rätt bana och går numera lite grann plus per månad istället.
 

sanbo

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Augusti 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Kloka ord! Ungefär samma bemötande jag fick igår… Känns hopplöst, deras jobb går ut på att hitta diverse lösningar, men i mitt och (ditt fall) var det bara ”släpp skulderna det blir enklare”…
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 511
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Lite suddigt skrev jag…
Menar mer hur är bästa sättet att gå tillväga? Ska jag låta alla mina skulder gå till kronofogden, eller ska jag fortfarande försöka betala så mycket som möjligt. Jag får in 20k och har räkningar på cirka 30 denna månad..
Tror inte jag kan få sanering då den flesta skulder är pga spelmissbruk..

Man kan få sanering för spelmissbruk, är du spelfri nu? Går du i någon behandling? Hur pass stora skulder har du totalt?
 

Andreja27

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
28 April 2020
Meddelanden
540
Mottagna reaktioner
133
Poäng
337
Lite suddigt skrev jag…
Menar mer hur är bästa sättet att gå tillväga? Ska jag låta alla mina skulder gå till kronofogden, eller ska jag fortfarande försöka betala så mycket som möjligt. Jag får in 20k och har räkningar på cirka 30 denna månad..
Tror inte jag kan få sanering då den flesta skulder är pga spelmissbruk..
Kan du inte hitta extra jobb då kan du ha lite extra till räkningar ?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 839
Mottagna reaktioner
7 215
Poäng
4 807
Okej då vet jag läget!!
Har varit där nu hos rådgivaren och vi har konstaterat att i nuläget går jag back runt 9 tusen, skulder på totalt cirka 680 000:-

Nu är det bara att invänta kronan .
Någon som har erfarenhet av att leva på existensminimum?
Känner du själv att du vill släppa alla dina skulder till kf ska du så klart göra det men annars finns det säkert alternativa vägar att gå.
Jag antar att du nu har alla dina skulder nedskrivna så du har koll på skulderna. Samt hur mkt du betalar varje månad, vilken ränta. Viktigt även att veta vilka långivare har betalfria månader så du kan utnyttja dem och betala på annat. Ett tips är att ha koll på vilka pengar som du betalar in varje månad som du kan utnyttja igen, alltså betala två skulder med samma pengar, t ex betalar jag alltid först in på mina skulder hos Betalkoll, Billender, EasyCard, EnterCard, Ferratum m m för att när betalningarna har registrerats så kan man använda pengarna "en gång till" och betala andra räkningar. Jag använder Billhop när jag betalar räkningar med kreditkorten, det kostar 2,5% på beloppet men jag slipper ta ut pengar i en bankomat och sätta in dem på kontot. Sen har vi snöbollseffekten som du kan läsa på om. Har du möjlighet att ta ett extrajobb? Då får du ytterligare några tusen i månaden. Jag menar nu inte att mitt sätt är det bästa, men det funkar för mig och jag tar mig fram och skulderna minskar. Läs runt här på forumet, finns hur mycket matnyttigt som helst.

Jag kan tycka att det är synd att du som bara är 23 år redan ska hamna hos Kf med stora skulder, det kommer att påverka din vardag. Sen finns det dem som säger att att släppa skulderna varit det bästa de gjort men då har de kämpat på ett tag innan.

Känns som att du redan har tagit första steget och insett att ngt måste göras. Med små steg kommer man långt.

Har du möjlighet att få hjälp fr släktingar eller nära vänner att få bort de dyraste lånen?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 839
Mottagna reaktioner
7 215
Poäng
4 807
Ett annat sätt att få ner månadskostnaderna är att försöka förlänga lånetiden på dina lån. Har gjort det själv och det sänker månadskostnaden.
Har du skulder hos inkasso? Då kan du försöka förhandla dig till att de fryser räntan.

Om du berättar lite mer om dina förutsättningar så kan du säkert få fler tips av andra här.
Ladda ner Kreddy appen, den är gratis, och kolla vad du har för kreditbetyg, samt vilka av dina skulder finns redovisade i kreddy, det är de skulderna som syns på din Uc.
Har du försökt få samlingslån?

Jag hjälper dig gärna med det jag kan och utan ersättning så klart. Har vandrat på den vägen i typ 10 år, skulderna minskar och det mest avgörande jag gjort är att ta extrajobb samt inte ta nya lån till ockerräntor! Om ca tre år är de flesta skulderna borta!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp